Tuesday, June 21, 2011

Jajal kau AH!

Assalamualaikum

Hari ni saya tiada rasa mau update belog huduh saya tapi tadi masa makan tiba-tiba something bekeliaran dalam kepala saya. Saya teringat zaman saya budak dulu. Saya teringat kejajalan saya time saya budak-budak. Dulu kamu masih lagi setahun jagung (ayat tidak boleh blah!) mesti kamu jajalkan?Iya ka?. Kalau saya ingat balik ini cerita. Saya rasa lucu yang teramat sangat, macam mau ketawa teriak satu orang sambil menari-nari.

Here we go

Umur : 5 tahun dan ke atas
Saya jenis budak yang suka pakai skirt. Girly berabis ni. Masa saya umur begini saya suka main di bawah rumah seja. Berlari-lari sendiri. Dulu saya ada imaginary friend. Cuba kamu teka siapa imaginary friend saya? Saya kasih hint lah dia paling femes walaupun dia sudah mati sekarang.Siapa dapat jawab saya kasih hadiah choki choki :P. Hehe ok lah jawapan dia: MICHEAL JACKSON . Iya Saya tidak tipu. Inilah imaginary friend saya dulu. May be sebab terpengaruh dengan uncle saya yang time tu suka dengar lagu micheal Jackson.  Kalau saya main dengan teddy bear saya, mesti ada si ‘MICHEAL JACKSON’ sama-sama saya. Nenek saya cakap saya bercakap satu orang masa main-main.Sebelum tidur saya akan cakap gud nite sama ‘MICHEAL JACKSON

Umur: 8 tahun
Saya dengan dua orang kazen saya (barry and Michele) memang nakal. Kami satu umur jadi memang susah mau pisahkan kami.Pergi mana-mana memang kami 3 orang. Kebetulan kazen saya ni si Barry lebih jajal dari kami. Jadi ada satu hari tu dia bawa kami main masak-masak (Kalau dia baca ni mati saya kena tumbuk) terus dia cakap
“Baby  (Michele) kau pergilah ambik sudu sama piring. Tidak siuk main tiada tu barang dia”
 
Si Michele ni pun naiklah pergi rumah dia seludup pinggan dan sudu.siap bawa mangkuk lagi. SI barry tengok saya (dapat agak dia suruh saya pergi ambik barang)

“Bon, kau pergi ambik pisau bha.Kita mau potong sayur macam mana?”

Jadi saya ni macam hamba pun belari 100 meter pergi ambik pisau di rumah kami. Sudah prepare semua barang kami ni mainlah kunun. Si barry jadi pelanggan kami serve dia kunun. Tiba-tiba

“Kurang ajar kamu ah! Patut lah saya cari-cari semua sudu kamu pula ini yang bikin main. Kamu mau saya kasih makan kamu tu tanah kah ah?!” 
Nenek si Michele teriak dari tingkap dapur. Apalagi kami berlari macam pelesit dengan background lagu ‘We r the champion’ okay itu saya tipu. Kami berlari pergi rumah saya.Sampai di rumah saya atok saya menunggu depan rumah dengan rotan di tangan (.Dalam hati saya sudah *kabak-kabak)

“Kau yang ambik tu pisau kan? Abang ND Nampak tadi. Mana sudah tu pisau? Kalau jari kau putus!?Kau masuk sekarang!”

Saya pelan-pelan masuk sebab takut kena rotan. Dengan laju atok saya libas di kaki. Terus saya kalah di situ. Menangis! Dua hari saya tidak pergi bemain sama si Barry n si Michele. Insaf sudah tidak mahu main pisau lagi. (Sampai sekarang saya ingat tu rasa kena libas pakai rotan)

Umur : 10 tahun
Kami sekolah pagi tapi si Michele sama si Barry lain sekolah. Balik dari sekolah. Saya sama si Michele dan adik-adik si Michele pergi tempat dia orang selalu buang sampah sebab amu cari tin sama botol untuk main masak-masak. Kalau kamu ingatlah. Dulu ada sirap yang dalam botol. Aiii saya lupa nama dia. Tapi tu botol kaca. Kami suruh adik si Michele cuci tu botol. Tiba-tiba dia teriak. Jari dia luka sebab tu botol pecah. Si Lony (Adik si Michele) menangis naik di rumah sambil panggil nenek dia. Tiba-tiba si Lony diam. Kami teruskan lagi permainan kami. Sikit saya mati ini time sebab nenek si Michele kejar kami pakai kayu hoki. Mengamuk sebab kami suruh si Lony cuci tu botol. Kami punya suara saya rasa sampai hujung kampung kali.
Ada lagi satu petang saya, Michele sama si Barry main masak-masak tapi ni kali kami guna api. Kami beli mancis terus tanpa membuang masa kami bakar segala benda yang boleh di bakar. Si Barry ambik tin, dia isi air kami kasih didih tu air. Dua hari kami main api tiada yang tahu, Suka-suka main api bakar itu dan ini.
Mau dijadikan cerita kami balik awal tu petang. Mancis saya yang pegang. Saya bakar plastic hitam kunu lepas tu saya ambik kayu saya pukul tu plastic. Tu plastic terpelanting di mata saya. Saya berlari pergi rendam muka di baldi dalam tandas. Nasib baik terbuka dan ansib baik saya tidak buta. Kalau tidak saya rasa saya tiada belog kali. Sebab buta sebelah. Hahaha.

Umur saya begini saya paling nakal. Saya panjat pokok ceri belakang rumah saya. Gara-gara berebut sama si Barry saya jatuh dari pokok (Entah apa yang kami berebut tu saya lupa) Saya rasa tu time macam dunia saya berhenti kejap. Nafas saya tiba-tiba sesak. Kalau saya bangun saya tidak dapat bernafas mau tidak mau terpaksa saya baring. Macam saya mau mati ini time. Si Michele yang kasih selamat saya. Dia panggil nenek saya. Entah apa nenek saya buat yang saya ingat dia siram tempat saya jatuh. Hahaha.. Sampai rumah hambik mu! Kena rotan lagi..aiiii

Okaylah. Penat sudah saya menaip. Saya geram sendiri dengan kejajalan saya time budak-budak.Ish! JAJAL BETUL KAU!!
Sekian dan terima kasih!!
* Kabak-kabak = berdegup kencang



29 comments:

Aki said...

stega.. punya jajal c Ebon.. dulu c Aki budak baik oh.. ^_^.v..

Yvonne Iman Felicianus said...

Hahaha iya la tu..bukan dulu kau suka suki ja cium urg ka time main kawin2..:P

Aki said...

aiya.. napa ba ko kasitau.. baru c Aki mo menyamar gud boy.. cessss... hahaha.

Izwan dE Omen said...

adeh nah punya jajal ko evon hahaha.....aq budak paling baik..nda jajal..

Yvonne Iman Felicianus said...

haha..sorry!!astaga tbocor rahsia pla..

Aki said...

Ebon,ko tingu tu budak paling jajal mengaku baik.. tu na yang di antara komen kita dua tu.. :-p

Yvonne Iman Felicianus said...

iya bha kn..sebenarnya jajal tp mengaku baik..lain mcm kau ni wan,,cuba kau crta sikit kejajalan mu... hahah

Izwan dE Omen said...

hahahha......nnt aq bt N3 bh sabar jak..hahahaa...dui si aki suka main cium2 orang....adehnah.....mmg aq budak baik hehehehe.....

Yen said...

aki..budak baik?? hahaha!wait until u see him in person..uppsss sori aki..telapas cakap.. :p

Aki said...

punya la ko Bosku.. aiya.. kuyak menguyak sa oh kalau gini.. hahaha..

Yvonne Iman Felicianus said...

yen:hahaha mcm jajal berabis seja c aki ni..

wan: hahahc aki bha tu...bha cpt kau bt N3 sa mau jga bca..

Yen said...

kuyax ckit seja busku..hehe.penambah kemesraan bha urang bilang.hehe.

Aki said...

duduk sebelah c Aki ja ba c Yen ni di Opis.. hahaha..

Yvonne Iman Felicianus said...

ada gam kan aki :)

Aki said...

hahaha.. iya lah tu.. ^_^.v..

Yen said...

ndala yvonne..gud boi urangnya c aki ni..rajin lagi tu d opis. (kasi up2 suda ko ni aki)

Yvonne Iman Felicianus said...

Hahahaha..kc up2 ah kunu.. bha aki jgn kau kc kena c yen ah..mnang2 dia duduk sblh kau d opis.. hehe

Aki said...

sa hack blog dia ni bisuk.. hahaha..

Izwan dE Omen said...

uyo rajin bh si aki ni hahhaaaha.......bh tgh bt ni N3 hahaahaa....sabar ko

Yvonne Iman Felicianus said...

hahaha aki jgn!bedusa! bha wan cpt kau..mau baca..

Amiirah-Cassan said...

kalau c mira, dia ni laa paling baik masa budak. hahaha kamu percaya ka ?? hehehe

Yvonne Iman Felicianus said...

Apa kata kau cerita sikit miraaa..heheheh baru bole jwb.. :P

Cahya Qasehnya said...

botol rose tuh ribena kali.

biasalah tuh jajal, satu proses kehidupan.

tapi sampai skrg bleh dtg balik jua penyakit jajal tuh tau. haha. tua2 pun sama seja.

Yvonne Iman Felicianus said...

Hahahahha sekarang sa jajal mcm tu kurang sudah tp sa suka menyakat..hahahha jajal juga tu kn..jajal bikin panas..hehe

misya mialen said...

yvonne, sy tau ba, klu budak kiut ni mmg sllu jajal masa budak2..;D aiseyman

Aki said...

macam betul tau cakap Kak Misya tu.. patut la c Aki kiut.. Haahhaa..

Yvonne Iman Felicianus said...

kak miesya: heheheh kembang idung sia :D

aki: sukup2! :P

saveqmm said...

ebon..ahahha..kenapa juak la ko jadi jajal sangat ni..aq ketawa sampai org sebelah ni jeling~jeling bha..disangka kalik aq ni urg gilak..
kalau aq lempar gelas ni sama dia baru dia tahu..
wakakakkaka

Yvonne Iman Felicianus said...

hahahah kau nda nmapk tu kak misyackp klo bdk kiut memang jajal..hehehhehe ntah la sabe..dulu ada geng kan tulah jajal hehehehe... jgn kau ketawa satu org sna nnt di sangka kau gila.. :P

 
Iman's Blogger Template by Ipietoon Blogger Template